torstai 2. toukokuuta 2013

Kulut alas: Operaatio Lynx.nl



kuva: www.lynx.nl
Eli päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja avata tilin Lynxille Hollannin toimipisteeseen, joka vertailun jälkeen vaikutti ylivoimasesti halvimmalta välittäjältä. Prosessi alkoi tuossa viime viikolla ja sujui ihmeekseni ongelmitta jotakuinkin seuraavasti:

  • Tilasin nettisivuilta asiakasmateriaalin
  • Tulostin ja täytin tilin avauslomakkeet, jotka tosin olivat hollanniksi, joten google kääntäjä oli aktiivisessa käytössä.
  • Skannasin täyttämäni lomakkeet sekä lisäksi kopion sähkölaskusta ja henkilöllisyystodistuksesta ja laitoin sähköpostilla pdf-tiedoston Lynxille
  • Sitten odottelin muutaman päivän ja sain puhelun heidän asiakaspalvelustaan, jossa kysyttiin että olenko jo lähettänyt lomakkeet. Olin lähettänyt ne vastaamalla saamaani viestiin ja asiakaspalvelusta ohjeistettiin, että lomakkeet tulisi lähettää eri osoitteseen, joten laitoin lomakkeet uudestaan tulemaan eri kautta. Virkailija muuten kovasti ihmetteli, että mistä johtuu suomalaisten yllättävä suosio heidän tarjoamiaan palveluja kohtaan... :)
  • Lopuksi sain tiedon tilin avaamisesta, sekä ohjeet 3000e avaustalletuksen maksamiseen
  • Maksoin tuon 3000e talletuksen. Kahden päivän päästä rahat saapuivat perille ja sähköpostiin tuli ohjeet käytön aloittamiseksi ja kaupankäyntiohjelmiston lataamiseksi.
Olin varautunut vähintäänkin jonkinasteiseen säätämiseen, sillä tuloni ovat pienet ja statukseksi laitoin työssäkäyvä/opiskelija, mutta ihmeekseni kaikki menikin ilman isompia ongelmia.

Likviditeettitilanteeni oli verrattaen huono (ts. ei ollut kolmea tonnia :)), joten myin RSA:n, Telefonican ja Outokummun (viimein) osakkeet. Nämä myynnit olivat muutenkin asialistalla, tosin Telefonicaa saatan pienemmällä painolla ottaa takaisin salkkuun.

Jätin Nordnettiin nykyiset omistukseni, sillä ajattelin, että jos rupean koko arvo-osuustiliä siirtämään niin menee ikä ja terveys. Lisäksi Nordnetissä säilytys ei maksa ja Suomeen aion käydä vastaisuudessakin kauppaa Nordnetin kautta. Lisäksi ETF-säästäminen on yksi hyvä syy pitää asiakkuus myös nordnetissä.

Lynx käyttää Interactive Brokersin ohjelmistoa ja kun ensimmäistä kertaa avasin kaupankäyntiohjelman, niin olihan tuo täysin erilainen esim. Nordnettiin verrattuna. Hetki luultavasti menee ennenkuin sitä tottuu käyttämään. Toisaalta toiminnallisuuksia näyttäisi olevan hyvinkin paljon, joten ei ainakaan pitäisi välittäjän ominaisuuksista olla kiinni enää loistoideoiden toteuttaminen :)

Lisäksi tietoturvan uskoisi olevan kunnossa, koska taustalla on ison välittäjän järjestelmä.

Miksi ?

Kaupankäynti esimerkiksi Yhdysvaltoihin on todella paljon halvempaa. Toimeksianto maksaa 5 $ (minimi) kun aikaisemmin se maksoi 15e. Laskin huvikseni vuonna 2012 Yhdysvaltoihin tekemäni kaupat joita oli 12 kpl. Näistä tuli siten kuluja 180e. Vastaavat kaupat olisivat Lynxillä maksaneet 60 $, eli alle 50e. Kaupankäyntikulut siis putovat alle kolmasosaan! Lynx myös laajentaa tarjontaa potentiaalisista markkinoista, sillä kauppaa voi käydä vaikka Meksikoon, Japaniin, Hong-Kongiin ym.

Toinen ongelma johon nyt tuli ratkaisu oli, että en ole juurikaan aikasemmin pystynyt ajallisesti hajauttamaan ostojani ulkomaille. Prosentuaaliset kaupankäyntikulut ovat aina nousseet liiaksi johtuen verrattaen pienistä summista.  Nyt pystyn korvaamaan aiemman "kertalaakin" vaikka kahdella pienemmällä kaupalla ilman että kulut nousevat kohtuuttomasti.

Pientä vaivannäköä

Toki täytyy huomioida kustannuksetkin. Verottajaan joutuu vastedes olemaan itse yhteydessä, joten tämä ainakin tulee hieman vaatimaan omaa aikaani vuosittain. Lisäksi se fakta, että palvelu sijaitsee ulkomailla, voi tietysti mahdollisissa ongelmatilanteissa tehdä kommunikoinnin hankalammaksi. Toisaalta ainakin tilin avaamisen hoidosta jäi erittän positiivinen kuva yhtiön asiakaspalvelusta. Ensimmäisiä ongelmia odotellessa...

Seuraavaksi pitääkin alkaa odotella ostokelejä, jotta pääsee tekemään ensimmäiset kaupat.


Lisätietoja Lynxistä löytyypi vaikka KTR:n vanhemmasta tekstistä täältä











4 kommenttia:

  1. Olettaisin, että olet jo tehnyt kauppoja Lynxin kanssa. Minkälaisia kokemuksia on tähän mennessä tullut?

    Uskoisin, että itsellänikin on jossain vaiheessa edessä siirtyminen halvempien toimeksiantomaksujen perässä muualle tuolta Nordnetistä. Luin tuossa juuri jotain jenkkiblogia ja sieltä huomasin, että välittäjien välillä on paljon eroa. Esimerkiksi jotkut tarjoavat rajattomasti kauppoja 15 dollarin kuukausihintaan. Kilpailua on selvästi enemmän kuin täällä Suomessa.

    VastaaPoista
  2. Jep. Suomessa tuntuu nordnet jylläävän. Sinänsä mielestäni erittäin hyvä välittäjä, mutta 4$ vs 15e on liian iso ero. En jenkkivälittäjiin ole perehtynyt, mutta Lynxiin olen totuttelun jälkeen ollut tyytyväinen.

    Lynx käyttää Interactive Brokersin Trader Workstation -ohjelmaa, ja sen käyttö oli ainakin aluksi melko hämmentävää. Valtavasti välilehtiä ja toimintoja, joten totuttelemiseen menee hetki. Mutta kunhan on tarkkana, niin siihen kyllä tottuu. Valuutta pitää vaihtaa itse, eli jos talletat tilille euroja, pitää itse tehdä toimeksianto markkinalle ja ostaa dollareita. Tämä maksaa (taisi olla 4$), joten kannattaa vaihtaa isoja summia kerralla. Lisäksi kannattaa olla tarkkana toimeksiannoissa. Itse esim. tein ensi töikseni ostotoimeksiannon tikkerillä EUR/USD, jolloin ostin euroja lisää ottamalla velkaa dollareissa, enkä suinkaan onnistunut vaihtamaan euroja dollareiksi :) EUR/USD pitää siis myydä, ei ostaa. Kantapään kautta oppii.

    Lisäksi ohjelmassa ei näy kaikilta markkinoilta reaaliaikaisia kursseja ilman maksua, joten joidenkn kohdalla kurssit pitää kytätä muualta. Itselleni tämä ei ole ongelma, mutta jos lyhyttä kauppaa käy, niin saattaa muodostua ongelmalliseksi.

    Raportointityökalu on loistava ja laskee esim. TWR tuoton ja vertailut yleisempiin indekseihin, sharpe & sortino ratiot jne. salkusta.

    Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, sillä pienemmissäkään kaupoissa eivät kulut nouse liiaksi ja kauppaa pystyy käymään hyvin moniin pörsseihin ja myös OTC markkinapaikoille. Verottajan kanssa tulee sitten setvittyä asioita varmaan keväämmällä. Tieto ei varmastikkaan mene verottajalle automaattisesti, joten siitä aiheutuu vielä hieman lisävaivaa.

    VastaaPoista
  3. Itse myös juuri avannut tilin lynxbroker.fin kautta. muuten tähän asti sujunut hyvin mutta pari huomioita.
    Tilin ovat avanneet ja syöttäneet "klantendesk@lynx.nl" sähköpostiosoitteeksi. yritin muuttaa mutta ja se on nyt pending, täytyy näköjään mennä asiakaspalvelun kautta.
    osoitetiedot ovat menneet heillä varmaankin syöttövaiheessa vähän väärin mutta se nyt ei pahemmin haittaa.
    salasanaa en pystynyt vaihtamaan kun ovat tiedoksi syöttäneet "klantendesk" sähköpostisoitteen koska sähköpostiin tulee joku token mikä pitää syöttää jotta salasanan voi vaihtaa. mutta tyhmintä tässä on se että salasanan täytyy olla 6-8 merkkiä, ei saa olla pidempi eikä se saa sisältää erikois merkkejä.
    muutenkin java ärsyttää mutta eiköhän tämä tästä. saa nyt nähdä kuinka nopeaa palvelua asiakaspalvelusta saa.

    VastaaPoista